BMW S1000XR vs DUCATI MULTISTRADA 1200S
Κείμενο: Θανάσης Μουρίκης
Αν οι ιδιοκτήτες super bikes μοτοσυκλετών πριν από 15 χρόνια βλέπανε την εξέλιξη των «κορδωμένων street» υψηλών επιδόσεων θα θεωρούσαν τον εαυτό τους πολύ αδικημένο που για να έχουν μια υπέρ μοτοσυκλέτα στερούνται την άνεση και την γενικότερη χρήση.
Το 2016 οι εταιρίες έχουν δημιουργήσει μια νέα κατηγορία με μοτοσυκλέτες όπως οι δυο του συγκριτικού test. Δεν θα πλατειάσω περισσότερο στο πλαίσιο του προλόγου και θα περάσω κατευθείαν στο ψητό.
Η Ιταλική εταιρία Ducati μας παρουσιάζει από το 2012 τη Multistrada 1200, μια μοτοσυκλέτα μπροστά από την εποχή της χάριν στα πρωτοποριακά ηλεκτρονικά συστήματα αλλά και την πρωτοποριακή σχεδίαση με ένα πανίσχυρο υδρόψυκτο κινητήρα. Σήμερα 2016 η Multistrada 1200 DVT ακόμα πιο ώριμη και δυνατή έρχεται να αντιμετωπίσει τον άμεσο ανταγωνιστή από την Βαυαρία. Η BMW Motorad έχοντας μπει από το 2013 δυναμικά στο σύγχρονο κόσμο της μοτοσυκλέτας ξεκινώντας από τον υδρόψυκτο boxe 1200LC δεν θα μπορούσε να κάνει τα στραβά μάτια στην πρόκληση των Ιταλών. Και εδώ ο Ιταλό-Γερμανικός πόλεμος αρχίζει, με κωδική ονομασία από την BMW, S1000XR.
Η Ιταλίδα, δικύλινδρη με περιεχόμενη γωνία 90 μοιρών και με χωρητικότητα 1.198,4cc αποδίδει 160 ίππους (σύμφωνα με το εργοστάσιο) στις 9.500στρ και 13.8 κιλά ροπής στις 7.500 στροφές. Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η δύναμη έρχεται σε δυο επίπεδα, ένας πρώτος όγκος ροπής και επιτάχυνσης μέχρι τις 4.500στρ κάνει αισθητή την παρουσια του με αρκετά απότομο ξέσπασμα. Στο μεσαίο φάσμα των στροφών βλέπουμε μια ομαλή και στρωτή επιτάχυνση και μετά τις 8.500 στροφές έρχεται η μεγίστη ιπποδύναμη. Αυτός ο τρόπος απόδοσης είναι αρκετά κουραστικός για μια απλή και ομαλή βόλτα ειδικά όταν έχουμε απενεργοποιήσει πλήρως τα ηλεκτρονικά βοηθήματα, δηλαδή TC και DWC. Ακόμα και σε προσπάθεια για μια ελεγχόμενη σούζα η Multidtrada θα μας δυσκολέψει και θα σας τρομάξει με την απότομη λειτουργία της. Σαφώς το νέο μοντέλο είναι πιο γραμμικό και διαχειρίσιμο από το προηγούμενο αφού η προσθήκη του DVT έχει φέρει πιο ελαστική λειτουργία αλλά και περισσότερη ιπποδύναμη κατά 10 ολόκληρους ίππους. Για να λέμε όμως τα πράγματα με το όνομα τους, ελαστικό δεν τον λες τον κινητήρα σε καμία περίπτωση. Όταν όμως ανεβάσουμε αρκετά τον ρυθμό μας και αρχίσουμε να κάνουμε γρήγορες εισόδους στις στροφές και να ανοίγουμε δυναμικά το γκάζι στις εξόδους θα δούμε ότι αυτή η «περίεργη λειτουργία» έρχεται και δένει με την τροχιά που διαγράφει η μοτοσυκλέτα μέσα στην στροφή. Το κιβώτιο έχει σφιχτά κλειδώματα και η κλιμάκωση είναι αρκετά μακρυά με θετικά αποτελέσματα για εκδρομική και ταξιδιωτική χρίση. Αν κάνουμε μια γρήγορη σύγκριση με την BMW S1000XR θα δούμε δυο εντελώς διαφορετικές μοτοσυκλέτες στην φιλοσοφία επιτάχυνσης και κύλισης από πλευρά κιβωτίων.
Η Multistrada είναι μπροστόβαρη κατασκευή, αν και έχει αρκετά μεγάλο όγκο με το που κάτσουμε στην πολύ καλή και εργονομική σέλα βλέπουμε μια μικρή σε διάσταση μοτοσυκλέτα με το σώμα να τοποθετηθείτε ψηλά και το μπροστινό σύστημα να έρχεται πολύ κοντά στο κορμό. Το βάρος της DUCATI είναι 235 κιλά γεμάτη, όμως χάριν της πολύ σωστής κατανομής και της ροπής που διαθέτει ο κινητήρας τα κιλά δεν φαίνονται ακόμα και όταν κινούμαστε με χαμηλές ταχύτητες μέσα στην πόλη.
Από το στρατόπεδο των Βαβαρών έχουμε ένα τετρακύλινδρο κινητήρα με 999cc που μας αποδίδει (σύμφωνα με το εργοστάσιο) 162 ίππους στις 11.000στρ και 11,4 κιλά ροπής στις 9.250 στρ.
Η θέση οδήγησης είναι πιο μέσα στην μοτοσυκλέτα και φέρνει τα χέρια λίγο πιο τεντωμένα σε σχέση με την Ducati. Αρχικά έχουμε την αίσθηση ότι η S1000XR είναι πιο βαριά μοτοσυκλέτα, αυτό όμως μόνο εν στάση καθώς από το πρώτα μετρά της κύλισης της διαπιστώνουμε ότι τα 228 κιλά της είναι απόλυτα διαχειρίσιμα ακόμα και σε σφιχτούς ελιγμούς. Το βάρος είναι χαμηλά και μοιρασμένο σωστά στους δυο τροχούς. Οι 162 ίπποι κάνουν ποιο δυναμική την παρουσια τους έναντι της Ducati, αλλά είναι ποιο διαχείρισιμη. Η δύναμη έρχεται από τις χαμηλές στροφές με γεμάτο ανέβασμα, όσο ανεβαίνουν οι στροφές αυξάνεται και η ιπποδύναμη χωρίς ξεσπάσματα που θα τρομάξουν ή θα προβληματίσουν. Θα λέγαμε ότι η μοτοσυκλέτα οδηγείτε εύκολα και ευχάριστα από ένα έμπειρο αναβάτη ακόμα και χωρίς την βοήθεια των ηλεκτρονικών. Εδώ βλέπουμε μια μεγάλη διάφορα στο τρόπο απόδοσης των δυο μοτοσικλετών.
Το κιβώτιο διατηρεί ακριβώς την ίδια κλιμάκωση με το s 1000 streetfighter, οι τρεις πρώτες σχέσεις είναι αρκετά μακριές ενώ οι τρεις τελευταίες είναι πολύ κοντές με την έκτη σχέση να μας δίνει τα 160 χιλιόμετρα εκεί που η Ducati τα δίνει με τετάρτη. Εδώ έχουμε μια μικρή ένσταση για την επιλογή της BMW προς την τουριστική και εκδρομική χρίση. Όμως με αυτό τον τρόπο διαχωρίζει την θέση της μοτοσυκλέτας και το προσανατολισμό της από τα τουριστικά μοντέλα της εταιρίας, μην ξεχνάμε άλλωστε ότι η BMW διατηρεί ένα στόλο μοτοσυκλετών με αδιαμφησβήτητες τουριστικές δυνατότητες. Η S1000XR είναι ξεκάθαρα μια επιθετική μοτοσυκλέτα που ήρθε να χτυπήσει κατά μέτωπο την Ducati. Θα τολμήσω να πω ότι είναι πιο δυνατή με πιο διαχειρίσιμο γκάζι.
Στο τομέα ηλεκτρονικών συστημάτων η Ducati είναι πιο πολύπλοκη με την BMW να είναι απλή αλλά και ουσιαστική.
Το σετάρισμα και η λειτουργίες των αναρτήσεων είναι εξίσου δυναμικές και ουσιαστικές τόσο στην εκδρομική χρίση όσο και στη πίεση, βέβαια και οι δυο μοτοσυκλέτες έχουν ασφάλτινο προσανατολισμό και η μοναδική χρίση που θα κάνανε επί χωμάτινου τερέν δεν είναι πάρα η απλή διέλευση σε πατημένο χώμα. Τα φρένα και των δυο μοτοσυκλετών είναι πανίσχυρα με την διαφορά ότι η DUCATI ακόμα και με ενεργοποιημένο το ABS στην θέση 2 έχει την τάση να σηκώσει τον πίσω τροχό στα πολύ δυνατά φρεναρίσματα. H BMW ρίχνει στην κυριολεξία άγκυρα με πιο ουδέτερη συμπεριφορά.
Η DUCATI είναι πιο πρόθυμη να μπει στη στροφή διατηρώντας αυστηρά την γραμμή της με το μπροστινό να κρατάει βιδωμένη την μοτοσυκλέτα. Η BMW χωρίς να προβληματίστει στις εισόδους των στοφών θα χρειαστεί λίγο μεγαλύτερη πίεση αλλά θα μας χαρίσει πιο δυνατές εξόδους με συμπαγή αίσθηση. Αξίζει να αναφέρουμε ότι σε πολύ δυναμική οδήγηση μεγάλο προβάδισμα θα δώσει στην BMW το quick shifter που θα μας αφήσει να κάνουμε αλλαγές ταχυτήτων με full open γκάζι
Σε ποιότητα κατασκευής θα βάζαμε ένα σκαλί πιο ψηλά την BMW με μελανό σημείο για την Ιταλίδα η ρυθμιζόμενη ζελατίνα. Αν κάτι μας ενόχλησε την S1000XR είναι ο υψίτονος συντονισμός στα χέρια που μετά από πολύωρη οδήγηση αφήνουν ένα μικρο μούδιασμα.
Με μια Ducati πιο τουριστική από ποτέ και μια BMW πρωτόγνωρα επιθετική αλλά και ελεγχόμενη θα κλείναμε το μάτι στο Βαυαρικό εργοστάσιο γιατί παρότι μοιάζει να είναι έξω από την φιλοσοφία της ιστορίας της τολμάει το διαφορετικό και ξέρει τι θέλει.
ΤΕΧNΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤHΡΙΣΤΙΚΑ BMW S1000XR TIMH: 16.750€ – 20.510€
Κυβισμός | 999 cc |
---|---|
Μέγιστη ισχύς | 121 kW (165 hp) στις 11.000 σ.α.λ. |
Μέγιστη ροπή | 114 Nm στις 9.250 σ.α.λ. |
Σχέση συμπίεσης | 12.0 : 1 |
Τροφοδοσία καυσίμου / διαχείριση κινητήρα | Ηλεκτρονικά ελεγχόμενος ψεκασμός |
Διαχείριση καυσαερίων | Ρυθμιζόμενος τριοδικός καταλύτης, προδιαγραφές εκπομπής ρύπων EU-4, με πεταλούδα εξαγωγής |
Επιδόσεις / Κατανάλωση Καυσίμου | |
Τελική ταχύτητα | Πάνω από 200 km/h |
Κατανάλωση ανά 100 km κατά WMTC | 6,7 l |
Τύπος καυσίμου | Σούπερ αμόλυβδη βενζίνη, αριθμός οκτανίων 95-98 (RON), αυτόματος έλεγχος προανάφλεξης |
Ηλεκτρικό Σύστημα | |
Εναλλάκτης | 486 W |
Μπαταρία | 12 V / 8 Ah, χωρίς απαιτήσεις συντήρησης |
Σύστημα μετάδοσης ισχύος | |
Συμπλέκτης | Υγρός πολύδισκος συμπλέκτης, με λειτουργία anti-hopping, λειτουργία με ντίζα |
Κιβώτιο ταχυτήτων | 6 σχέσεων συνεχούς εμπλοκής |
Δευτερεύουσα μετάδοση | Αλυσίδα 17/45 |
Πλαίσιο / φρένα | |
Πλαίσιο | Τύπου γέφυρας, από χυτό αλουμίνιο, στηριγμένο πάνω στον κινητήρα |
Ανάρτηση / θέση μπροστινού τροχού | Πιρούνι upside-down 46 mm, ρυθμιζόμενη επαναφορά και συμπίεση |
Ανάρτηση / θέση πίσω τροχού | Ψαλίδι από χυτό αλουμίνιο, συνεχώς ρυθμιζόμενη απόσβεση-επαναφορά |
Διαδρομή ανάρτησης μπροστά/πίσω | 150 mm / 140 mm |
Μεταξόνιο | 1548 mm |
Ίχνος | 117 mm |
Γωνία τιμονιού | 64,5° |
Ζάντες | Χυτοί αλουμινένιοι τροχοί |
Ζάντα, εμπρός | 3.50 x 17″ |
Ζάντα, πίσω | 6.00 x 17″ |
Ελαστικό, εμπρός | 120/70 ZR 17 |
Ελαστικό, πίσω | 190/55 ZR 17 |
Φρένο, εμπρός | Διπλό δισκόφρενο, πλευστοί δίσκοι διαμέτρου 320 mm, δαγκάνες τεσσάρων εμβόλων |
Φρένο, πίσω | Μονός πλευστός δίσκος διαμέτρου 265 mm, δαγκάνα δύο εμβόλων |
ABS | BMW Motorrad Race ABS, (μερικώς αυτόματο) με δυνατότητα απενεργοποίησης |
Διαστάσεις / βάρη | |
Μήκος | 2183 mm |
Πλάτος (με καθρέπτες) | 940 mm |
Ύψος (χωρίς τους καθρέπτες) | 1408 mm |
Ύψος σέλας, βάρος κενό | 840 mm |
Καμπύλη στο εσωτερικό του ποδιού, βάρος κενό | 1.894 mm |
Βάρος άνευ φορτίου, έτοιμο για οδήγηση, με γεμάτο ρεζερβουάρ 1) | 228 kg |
Επιτρεπόμενο μέγιστο βάρος | 444 kg |
Ωφέλιμο φορτίο (με τον βασικό εξοπλισμό) | 216 kg |
Ωφέλιμη χωρητικότητα ρεζερβουάρ | 20 l |
Ρεζέρβα | περίπου 4 l |
DUCATI MYLTISTRADA 1200S DVT ΤΙΜΗ: 21.250€
Ροπή | 13,8kgm (136Nm) / 7.500rpm | |
Πλαίσιο | Χαλύβδινο χωροδικτύωμα, | |
Μπροστινή ανάρτηση | Ανεστραμμένο τηλεσκοπικό πιρούνι Sachs 48mm, διαδρομή 170mm. Ρύθμιση απόσβεσης συμπίεσης και επαναφοράς | |
Πίσω ανάρτηση | Αμορτισέρ Sachs, διαδρομή 170mm.Ρυθμίσεις: προφόρτιση ελατηρίου, ρύθμιση απόσβεσης συμπίεσης και επαναφοράς | |
Μπροστινό φρένο | 2 δίσκοι, 320mm. Δαγκάνες Brembo monobloc 4 εμβόλων, ABS | |
Πίσω φρένο | Δίσκος διαμέτρου 265mm. Δαγκάνα Brembo 2 εμβόλων με cornering ABS | |
Μπροστινός τροχός | 120/70-17 | |
Πίσω τροχός | 190/55-17 | |
Ύψος σέλας | 825-845 | |
Μεταξόνιο | 1.529 | |
Γωνία Caster | 24° | |
Βάρος (kg) | 233 γεμάτο | |
Ρεζερβουάρ | 20 λίτρα |